Willem van Baarsen (Wëreldbänd) over All hands on deck
“Onze kracht is het allround zijn. De verrassing bij het publiek over hoeveel instrumenten we kunnen spelen. Maar ook de humor en de ontroering. Het virtuoze van het muzikale maar ook het gevoel dat we bij het publiek willen overbrengen. En dat proberen we op een zo achteloos mogelijke manier te brengen.”
“We hebben al eens eerder gewerkt met danseressen. Het is interessant om te onderzoeken op welk vlak de verschillende werelden wel of juist niet mengen. De idiote humor en het variété staan op papier lijnrecht tegenover het abstracte van de moderne dans. Maar toch zaten we bij de eerste gesprekken meteen op één lijn. Over het niet duiden van humor maar het laten ontstaan daarvan, over de keuze van de muziek en over het gevoel dat je over wilt brengen. Ed kwam met het onderwerp, het leven op zee, en daar hebben we elkaar in het bedenken van ideeën heel goed in kunnen vinden.”
Werkwijze
“Als het gaat om vriendschappelijkheid en creativiteit lijken we op elkaar. Dingen verzinnen vanuit het niets. Het principe dat alles kan, alles mogelijk is. Verschillen zijn er zeker ook. Bij Scapino hoeven beweging en muziek niet altijd bij elkaar te passen, het mag meer abstract zijn. Wij werken heel concreet en gaan clichés niet uit de weg. In een andere setting kunnen die juist geestig worden. Ook onze werkwijze is heel anders. We bereiden thuis alles minutieus voor, zodat we in de repetitie weten met welk idee we die act ingaan. Bij Scapino ontstaat het in de studio. Als ik muziek voor één bepaalde scène maak, is het niet gezegd dat die ook voor die scène gebruikt wordt.”
Het zit tussen abstract en concreet in, met uitschieters aan beide kanten.
Uitdaging
“Om het een geheel te laten zijn was de insteek dat je amper moest kunnen zien wie danser en wie muzikant was. Dat zorgde voor een onzeker begin waar we even doorheen moesten. Maar de sfeer was zo goed dat we dat wel aandurfden.”
Muziek
“Met elkaar spelen we zo’n 40 instrumenten. Daarmee zijn we op zoek gegaan naar de juiste klankkleur en gevoelens. Nostalgie, kameraadschap, noodlot, vrolijkheid, dat zit er allemaal in. We trekken een breed register open, Balkanzang, ontroerende en van oorsprong Oekraïense vioolmuziek, westernmuziek met een idiote Zweedse tekst, keiharde rock, klanken uit met water en wijn gevulde glazen, een Indiase bansoerfluit. En vier concertina’s, die heel erg horen bij het zeeleven.”
De voorstelling
“All hands on deck wordt een voorstelling om van te genieten. Waarbij iedereen in het publiek zich nog van alles kan bedenken en het toch duidelijk is wat het is. Dat is toch wel heel slim bedacht van Ed. Het zit tussen abstract en concreet in, met uitschieters aan beide kanten.”
Wëreldbänd
De vijf leden van de Wëreldbänd zijn behalve rasmuzikanten ook meesterlijke performers. Geïnspireerd door hun onderlinge vriendschap, nieuwe muziekinstrumenten en een voortdurend verlangen keihard te lachen ontstaan de ideeën. Hoewel ze uit de oneindige bron van bestaande traditionals putten, worden de meeste composities en teksten zelf geschreven.
Met hun show SLÄPSTICK brengt de Wëreldbänd een ode aan de muzikale komiek: van de troubadour tot aan Spike Jones, van de Marx Brothers tot aan Grock en Mini & Maxi. SLÄPSTICK gooide hoge ogen bij het publiek en de media én opende ook de deur naar het buitenland. Het internationale succes is niet verwonderlijk. Leeftijd en taal speelt geen rol bij de voorstellingen van de Wëreldbänd. Momenteel speelt de groep behalve in Nederland en België ook in Duitsland, Engeland, Denemarken en Frankrijk.