De schepping kwam vanuit het donker. Losjes, luchtig, een beetje ronddraaiend, mij voorbijgaand, terugkerend in het donker.
Kettingreacties met naast elkaar geplaatste beelden een herinnering achterlatend die een beetje verbazing bevat, een beetje zwarte humor.
Gulliver is moe. Om zijn reis voort te zetten, stopt hij een munt in de krukmeter, betaalt en gaat door.
Ofwel een groteske situatie dan wel een kleurrijke galerij van beelden plotseling een wereld binnentredend.
een hoofd gluurt in het lichaam van een ander
Dat is hoe zij zijn, buitengewone gebeurtenissen vol ritme en alledaagse situaties. Een gezichtspunt op de wereld of een wereld met een nieuw gezichtspunt.
de filosoof is allergisch voor bloemen, met iedere nies begint hij een gedachte
De overgangen zijn slingers tussen werkelijkheid, verbeelding en absurditeit.
Below Paradise houdt het einde van een draad nergens heen gericht dan naar het verlaten van de gevormde dozen van het leven, dezelfde dozen die leiden tot eentonigheid en sleur welke angstaanjagender zijn dan de naburige duisternis.
Deel een = VOOR Deel twee = NA... of vice versa
Itzik Galili
Muziek
De compositie Below Paradise is geschreven voor de Gene Carl Band, die bestaat uit acht instrumentalisten die thuis zijn in de jazz, pop en moderne klassieke muziek. De integratie van deze verschillende elementen tot een eenduidige stijl houdt mij al bezig sinds de vroege jaren tachtig. Dit past in de visie van Scapino Rotterdam, dat regelmatig compositieopdrachten geeft aan componisten met verschillende achtergronden.
De muziek van Below Paradise beweegt zich tussen een langzaam, lyrisch thema van 6-noten (het eerst te horen in de altfluit) en ritmische pulserende delen die de muziek voortstuwen naar een krankzinnig eind. Op dezelfde manier is het hele stuk verdeeld in twee delen, de eerste helft beweegt zich voort in een langzaam tempo terwijl het tweede deel ontaardt in een snelle unisono melodie, leidend tot een finale waarin het openingsthema terugkeert.
Oorspronkelijk was het stuk een metaforische reis op het water naar een onbekende bestemming. De route was uitgestippeld in een 6-noten thema niet alleen als 'leit-motiv' maar ook als bouwsteen voor de vorm van de compositie. Uiteindelijk werd het een reis die terugkeert naar zijn beginpunt.
Gene Carl